Dupa o saptamana de alergat - Rareş Cojocaru

Dupa o saptamana de alergat

Dupa o saptamana de alergat

dd4e8e5b-f3ef-4b25-861f-9c701d86dda2

“There is a wise saying that goes like this: A real gentleman never discusses women he’s broken up with or how much tax he’s paid. Actually this is a total lie. I just made it up. Sorry! But if there really were such a saying, I think that one more condition for being a gentleman would be keeping quiet about what you do to stay healthy.”

Au trebuit să treacă 20 și ceva de ani pentru a vedea că nu-i chiar așa rău să alergi de dimineață. Fragmentul de mai sus este din “What I talk about when I talk about running”, de Haruki Murakami, și a rămas cu mine pe tot parcursul cărții. În ultimele zile cred că mi-am dat seama de ce tot pun oamenii poze și dau share la fiecare km alergat. Pentru că nu se compară cu nimic când îți apare New Record în RunKeeper. E totul despre motivație. Iar unele persoane au nevoie de puțin mai multă.

M-am apucat (serios) de alergat acum o săptămână. Jumătate cu gândul că poate mă ajută și pe mine, așa cum l-a ajutat pe Murakami să scrie “Most of what I know about writing I’ve learned through running every day” și jumătate amintindu-mi un curs de fiziologie din anul I în care scria că doar până la 25 de ani poate crește Capacitatea Vitală. Adică, trivial explicat, cantitatea maximă de oxigen pe care o poți inspira și expira. Iar asta crește prin antrenament. Amuzant cum unele informații ajung să capete sens și să se se lege la un moment dat.

Pentru început, mi-am setat un program de 5 alergări pe săptămână. Am încercat să ajung de fiecare dată înainte de ora 7:00 în parc. Nu știu, nu pot să alerg in oraș. Asta înseamnă că mă trezeam cel târziu la 6.30. Surprinzător este că nu îmi e așa greu, de-odată chiar vezi altfel ziua. Dar cel mai important, mi-am dat seama că îmi place să alerg… Bine asta știam, dar altfel, diferit de cum obișnuiam. Într-un mod plăcut.

Am jucat handbal 4 ani. În ultimii doi, antrenamentele începeau la 7:00. Unele zile erau un chin, mai ales iarna, dar în mare parte a fost una dintre cele mai plăcute perioade. Aș putea spune că mă simt aproape la fel de bine în parc precum pe semicerc, doar ca alergatul în jurul lacului este complet diferit față de sprinturile între liniile de 9 metri. Îmi las timp să-l descopăr, iar dacă-mi place mă bate gândul să alerg un semi-marathon, apoi un marathon cândva. La triathlon am participat , pe înot, în 2011. #yolo, nu? Dar mai e mult până departe.

M-ar ajuta mult dacă aveți recomandări, tips and tricks, greșeli pe care nu ar trebui să le fac și eu. Am citit niște materiale, dar într-o mare de articole, printre care unele se bat cap în cap, este greu să diseminezi informația de valoare.

Nu știu cât o să am motivație. Eu simt că există un comitement aici. Ne mai citim peste câteva luni.

La o adică, e vorba de ambâț, monșer!

 

IMG_8995

4 thoughts on “Dupa o saptamana de alergat

  1. Claudiu

    Salut! De 3 zile am inceput si eu sa alerg:). Merg cu un coleg de la lucru dimineata la 7 si dam ture in jurul stadionului. El alearga de 2 luni, are 48 de ani si face lejer 8 ture (cam 7.2 km). Saptamna asta am facut(si fac) doar cate 3 ture(aproximativ 3km) ca sa ma obisnuiesc. Dupa o saptamana cica ar fi bine sa cresti putin, eventual 4 ture, chiar daca inainte de ultima tura faci vreo 100 metri doar de mers. Ii mai important sa fii perseverent cu ceva mai mic,mai usor, in loc sa fortezi pentru mai mult.
    Al doilea lucru foarte important ar fi sa iti controlezi respiratia. Daca ai facut handbal probabil ca sti asta. Si euu am facut handbal cam 1 an, dar niciodata nu am stiut sa respir corect (shame on me). Apoi, un tips foarte bun e sa ai incaltamintea potrivita. Mai ales daca alergi pe beton/zgura, sa ai adidasi cu talpa moale. Asta ca sa nu patesti ca mine, dupa prima zi sa te doara diferite chestii de la picioare, deoarece credeam ca e suficient de moale talpa :).
    Apoi iti recomand pentru o motivatie mai buna, sa alergi cu cineva mai bun ca tine sau cel putin care alearga de mai mult timp. Cel putin pe mine asta ma ajuta foarte mult. Foarte important e sa rezisti in primele 30 de zile. Pentru ca dupa 30 de zile o sa devina obisnuinta si atunci e mult mai usor.
    Iar la final, am lasat cel mai important lucru. Si anume nutritia. Mai ales ca e domeniul in care lucrez. E foarte important, aproape crucial, ce mananci, mai ales cand faci sport (pentru un stil de viata sanatos si echilibrat, 80% nutritia-20% miscare). Incearca sa nu mananci nimic cam cu 1-1,5 ore inainte de sport si sa mananci in maxim o ora dupa miscare. Ceva cat mai echilibrat si neaparat cu proteina pentru a reface masa musculara dupa efort.
    Sper ca, intr-o oarecare masura, ti-am fost putin de ajutor. Daca vrei sa ma intrebi ceva de nutritie or something like that, I’ll be glad to anwser.
    P.S. Felicitari pentru noul obicei foarte sanatos pe care ti l-ai facut si km multi iti doresc!

    Reply
    1. Rares Post author

      Unul dintre cele mai faine si utile comentarii pe care le-am primit pe blog. O sa tin cont de toate. Multumesc, Claudiu!

      Momentan nu am gasit pe cineva cu care sa alerg. A venit un coleg in primele zile, dar a cazut pe frontul orelor (prea) matinale :)) Momentan nu am o problema in a alerga singur. Sa vedem..

      Da, e important cu respiratia. Incerc sa o controlez cat mai bine.

      Cu privire la nutritie, procedez cam asa, nu stiu daca este bine, dar o sa incerc sa ma mai documentez: In fiecare dimineata, cam cu 30 de min inainte de alergare, mananc fructe. Nu multe, dar suficiente cat sa nu-mi fie foame. Acum e favorabil si sezonul. Se gasesc usor pepeni, anans, caise, mere, zmeura…

      Mult succes si tie!

      Reply
  2. Natural

    Pana in 2012, nici eu nu mai alergasem din clasa a VIII-a, adica de mult mai mult decat 20 de ani, cum a fost la tine. Pe mine m-a motivat participarea la un cros, dar crosul a trecut si eu am ramas cu placerea alergarii. Am alergat si in weekendul petrecut la Brasov, alerg si-n Craiova, alerg si-n Grecia cand sunt in vacanta. Cred ca e mai bine sa alergi in parc decat in oras, asa ca ai inceput bine. Referitor la sfaturi, cred ca e bine sa-ti mai gasesti un partener (sau mai multi) de alergare, astfel incat sa va motivati unul pe altul (sau unii pe altii). Stiu ca exista Craiova Runing Club, deci nu esti singur. M-as baga si eu, dar nu-mi place sa ma trezesc de dimineata, prefer sa alerg seara si dimineata doar in weekend, dar nu la ora aia :) Spor(t)! P.S. Pe 1 August alergam in scop caritabil, pentru Spitalul Copiilor, sper sa nu lipsesti.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Fii la curent cu ce scriu!

Archives